Servo pohon SP 2×1 Analog / DCC
Na modelovém kolejišti lze ovládat výhybky, semafory nebo závory různými způsoby: elektromagnety, motorky se složitými převody nebo jinými speciálními přípravky.
Servopohon 2×1 je elektronická programovatelná jednotka s řadou funkcí pro optimální ovládání důležitých prvků na modelovém kolejišti pomocí modelářských serv. V první řadě byl vývoj směřován na ovládání výhybek, mechanických semaforů a závor. V konečném výsledku však může být jednotka použita na ovládání mnoha jiných zařízení a doplňků.
Označení SP 2×1 A (D) napovídá, že jednotka má dva samostatné, individuálně programovatelné systémy, každý s jedním servem na výstupu. Písmeno „A“ znamená analogové ovládání klasickými tlačítky a „D“ možnost připojení přímo na DCC ústřednu. V případě varianty „D“ je servopohon možno ovládat, jak již bylo zmíněno, přímo z ústředny bez nutnosti použití externího DCC dekodéru, ten je již zabudován přímo v servopohonu. Současně zůstala také zachována možnost analogového ovládání.
Uživatel si jednoduchým způsobem může volit, jaký prvek bude ovládat:
- Výhybky mají definovaný plynulý pohyb z jedné polohy do druhé a rychlost je možné volit z několika možností.
- Semafor se vyznačuje reálným průběhem pohybu, kdy se v polovině na okamžik zastaví a poté pokračuje do druhé polohy. Je to dáno tím, že v reálu obsluha musí přehmátnout a tím vzniká časová prodleva. Mimo rychlosti lze také volit délku prodlevy ze dvou hodnot.
- Závory mají také svoji vlastnost – v dolní poloze je proveden krátký překmit, opět lze volit ze dvou velikostí.
Při programování jednotky lze libovolně nastavit počáteční i koncový bod pohybu serva, volit rychlost, hodnoty časové prodlevy pro semafor i velikost překmitu u závor. Ovládací vstupy jsou ošetřeny proti zákmitům, rušení i proti přepětí. Indikace o stavu a o pohybu serva je dvojí, jednak na jednotce samotné a dále je vyvedena na konektor pro rozvod do ovládacího panelu. Jednotka blikáním indikace dává informaci, že servo je v pohybu. Aby při pohybu více serv najednou neblikal ovládací panel zcela chaoticky, lze jednotky vzájemně synchronizovat. Pak je indikace stejnoměrná. Další významnou vlastností je možnost zpožděného připojení na napájení a odpojení motoru koncové poloze. Důvod pro zavedení těchto funkcí je ryze praktický. Při zapnutí kolejiště, kdy je instalováno více serv klasickým způsobem, dojde k nekontrolovatelnému zákmitu serv a tím také k velkému proudovému rázu na napájecí zdroje. Je nutné si uvědomit, že záběrový proud je minimálně 0,5 A. To vede k požadavku na extrémně dimenzované zdroje. Všechny ovládané prvky na kolejišti sebou „škubnou“ maximální rychlostí a nastaví se do počáteční pozice. Zpožděné připojení serv na napájení zajistí postupné připojení všech serv na zdroje v časovém sledu a hlavně serva po zapnutí zůstanou v klidu. Výhybky se nepřehazují tam i zpět, semafory a závory maximální rychlostí nemění svoji polohu. Funkce odpojení motoru serva v koncové poloze chrání servo před poškozením, pokud vlivem mechanických změn či závad na kolejišti nemůže servo dojet do koncové polohy. Uplatní se to hlavně z dlouhodobějšího hlediska.
Jednotka si pamatuje všechny parametry o poloze a pohybu serva po celou dobu činnosti, takže po odpojení napájení a opětovném zapnutí pokračuje v pohybu z místa, kdy vypadlo napájení, nebo setrvá v poslední koncové poloze před vypnutím.
Součástí jednotky je i dvojice relé pro každé servo. Jejich činnost je dána polohou serva a dá se využít mnoha způsoby. V jedné krajné poloze je jedno servo přitažené a druhé v klidu. Při pohybu serva jsou obě relé odpadlá a v druhé koncové poloze je první relé odpadlé a přitažené je druhé relé. Původním cílem bylo jejich prostřednictvím napájet jazyky výhybek a tím odstranit zásadní problém s jejich oxidací a nevodivostí. Je to častý problém, kdy vlak na výhybce zůstane stát, protože jazyky výhybek nejsou díky špatnému kontaktu napájeny. Konečné využití je však daleko širší a záleží jen na možnostech a cílech uživatele.
Technická data jednotky SP 2×1 A (D)
Počet ovládaných vstupů | 2 |
Volitelné rychlosti *) | 1 |
Rychlost 1 | 5 |
Rychlost 2 | 3,5 st/s |
Rychlost 3 | 7,0 st/s |
Rychlost 4 | 28,0 st/s |
Rychlost 5 | 56,0 st/s |
Prodleva pro semafor | 0,5 a 1,0 s |
Překrmit závory | 2 hodnoty |
Napájení | 8 – 20 Vss |
Odběr ze zdroje (bez serv) | 80 mA/12V |
Zpoždění zapnutí napájení | 0,3 s |
Zpoždění vypnutí motoru | 2 s |
Kmitočet indikace polohy LED | 2 Hz |
Připojení vnější indikace max. | 5 V 50 mA |
Po dohodě lze v programu oproti standartnímu provedení měnit řadu nastavených hodnot:
- rychlost blikání indikace
- délku prodlev u semaforu
- velikost překmitů u závor
- rychlosti pohybu serva
- čas zpožděného připojení k napájení
- čas odpojení motoru v koncové poloze
Označení jednotky a význam jednotlivých kódů
SP 2×1 A (D) P11 Vxxxx
P 1 x | osazení relé pro zpožděné připojení serva po zapnutí a odpojení motoru po najetí na koncovou polohu | |
1 | relé osazena | |
0 | relé neosazena | |
P x 1 | osazení relé pro ovládání dalších periferií | |
1 | relé osazena | |
0 | relé neosazena | |
V xxxx | kód verze programu včetně zakázkového provedení sw |
Jednotku SP 2×1 lze podle uvedené tabulky dodat v plném vybavení nebo bez výstupních relé a nebo také bez relé pro připojení na zdroje a odpojení motoru v koncové poloze. Ve výrobním programu je i varianta pro napájení jen 5 V. Záleží na použití a úvaze.
V nabídce jsou mimo zmíněných servopohonů i další prvky:
Klasická i lineární serva, serva s vyvedeným motorkem pro možnost jejich vypínání, držáky serv, táhla a bovdeny.
Ceník jednotlivých provedení a komponentů:
SERVOPOHONY | Kč bez DPH | Kč bez DPH | |
SP 2×1 A P11 | 485,- | SP 2×1 D P11 | 535,- |
SP 2×1 A P01 | 415,- | SP 2×1 D P01 | 465,- |
SP 2×1 A P10 | 420,- | SP 2×1 D P10 | 460,- |
SP 2×1 A P00 | 365,- | SP 2×1 D P00 | 405,- |
SERVA | |||
Servo klasik | 115,- | Servo klasik upravené | 130,- |
OSTATNÍ | |||
Držák serva | 25,- | Konektor 2 pin | 3,50 |
Konektor 3 pin | 4,- | Konektor 7 pin | 6,50 |